loading...

مهم ترین دانستنی های پزشکی

عمل جراحی کیست مویی

هدف از عمل جراحی کیست مویی، تخلیه و برداشتن بافت عفونی تشکیل شده در زیر پوست و ترمیم محل است. عمل کیست مویی برایتان ترسناک است؟ به دنبال راه درمان کیست مویی بدون جراحی هستید؟ متاسفانه برای جلوگیری از عودهای مکرر این بیماری، جراحی تنها راه است و استفاده از داروها و روش‌های خانگی فقط درمان را به تعویق می‌اندازد.

البته برای افرادی که از تیغ جراحی هراس دارند، عمل سرپایی کیست مویی با لیزر بهترین گزینه است. زیرا بدون بیهوشی و در زمانی حدود 20 تا 30 دقیقه انجام می‌شود و احتمال عود بیماری در این روش بسیار پایین است.

جراحی کیست مویی با توجه به شدت پیشرفت بیماری با روش‌های باز، بسته، فلپ، لنسینگ و عمل سرپایی لیزر انجام می‌شود که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد:

کیست مویی چیست؟ کیست پیلونیدال یک کیسه کوچک است که از داخل پوست به بالا می‌چسبد و معمولا در نزدیکی استخوان دنبالچه در بالای چین باسن قرار دارد. این کیست‌ها می‌توانند حاوی مو، قطعات پوست و سایر بافت‌ها باشند.

فیلم عمل کیست مویی

در فیلم زیر با نجوه حراحی سینوس مویی به روش بسته آشنا خواهید شد:

عمل کیست مویی باز

این جراحی معمولا در بیمارستان و با بیهوشی یا بی حسی نخاعی (کمر به پایین) انجام می‌شود و ممکن است نیاز به یک روز بستری باشد.

عمل کیست مویی باز

در مرحله اول پزشک با ایجاد برشی تخم مرغی شکل در دهانه مجرای سینوس، چرک، مو و مواد زائد تشکیل شده در زیر پوست را بطور کامل تخلیه می‌کند.

بسته به میزان پیشرفت عفونت، این برش می‌تواند بسیار کوچک یا حتی اندازه یک کف دست باشد.

پس از شستشو و تمیز کردن کامل مجرای سینوس، پزشک محل برش را بخیه نمی‌زند و داخل آن را با گاز پر می‌کند تا به مرور زمان از داخل ترمیم شود. این امر برای پیشگیری از عفونت بعد از عمل کیست مویی است. حتی اگر عفونت ایجاد شود، به دلیل باز بودن زخم می‌توان متوجه آن شد و عفونت را تخلیه کرد.

در روش جراحی باز کیست مویی احتمالا درد بیشتری را متحمل می‌شوید و میانگین زمان برای بهبودی کامل زخم را می‌توان 6 تا 8 هفته تخمین زد.

جراحی کیست مویی به روش بسته

این روش هم مشابه جراحی باز، با بیهوشی یا بی حسی نخاعی انجام می‌شود. اما پس از تخلیه کامل سینوس مویی، برش ایجاد شده با بخیه بسته می‌شود. به همین دلیل سرعت بهبود محل جراحی کیست مویی در روش بسته بیشتر است، اما احتمال عفونت محل جراحی هم در این روش افزایش می‌یابد.

جراحی بسته کیست مویی

رعایت دستورالعمل‌ها و مراقبت بعد از عمل کیست مویی مثل مصرف آنتی بیوتیک برای تکمیل روند درمان کیست مویی بسیار مهم است.

ghazalmah بازدید : 21 يکشنبه 13 اسفند 1402 زمان : 15:08

هزینه لیزر زگیل تناسلی

یکی از دغدغه‌های بیماران مبتلا به زگیل تناسلی، هزینه درمان است. هزینه لیزر زگیل تناسلی co2، هزینه کرایو (فریز کردن) و همچنین جراحی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه بطور کامل درباره تفاوت قیمت درمان زگیل تناسلی با لیزر، کرایو، جراحی و تعرفه و شرایط بیمه (تکمیلی و تامین اجتماعی) در سال 1402 توضیح خواهیم داد:

قیمت و هزینه لیزر زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی با لیزر یکی از روش‌های قطعی برای از بین بردن این زائده است. در این روش که با بی حسی موضعی انجام می‌شود، اشعه یکپارچه لیزر به زائده تابانده می‌شود و آن را از ریشه می‌سوزاند. قیمت و هزینه لیزر زگیل تناسلی با توجه به:

هزینه لیزر زگیل

  • تعداد و اندازه زائده‌ها
  • میزان پراکندگی
  • محل قرارگیری زائده‌ها
  • و همچنین کلینیک و پزشکی که برای درمان به آن مراجعه کردید، مشخص می‌شود.

برخی از زائده‌ها ممکن است داخل واژن، مجرای ادرار و مقعد قرار داشته باشند یا آنقدر ریز هستند که به راحتی و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند، اما باید برداشته شوند.

طبق تعرفه مصوب وزارت بهداشت در سال 1402، هزینه درمان زگیل تناسلی مردان و زنان با دو روش کرایو و لیزر، برای هر زائده از 300 تا 650 هزار تومان است. اما تعیین هزینه درمان زگیل تناسلی بدون بررسی و معاینه حضوری توسط پزشک، امکان پذیر نیست.

بسیاری از مبتلایان به این عارضه در ابتدا سعی بر درمان و از بین بردن زائده‌ها با استفاده از روش‌های خانگی و دارویی را دارند که همین موضوع با ایجاد تاخیر در روند درمان و همچنین تحریک زائده‌ها می‌تواند باعث زیاد شدن آنها و در نتیجه بالا رفتن هزینه درمان زگیل شود.

توصیه می‌کنیم برای تشخیص دقیق و درمان توسط بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران به کلینیک پایتخت مراجعه کنید.

هزینه کرایو (فریز) زگیل تناسلی

در روش کرایو یا فریز کردن، با اسپری کردن نیتروژن مایع روی زائده‌های زگیل و عمل انجماد، آن‌ها را تبخیر کرده و از بین می‌برند. می‌توان گفت هزینه کرایو زگیل تناسلی تقریبا با لیزر برابر است، اما تاثیرگذاری این روش کمتر است و برخلاف لیزر که در یک جلسه انجام می‌شود، روش کرایو باید در چند جلسه انجام شود.

ghazalmah بازدید : 32 شنبه 21 بهمن 1402 زمان : 17:10

عکس زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در مردان و زنان یک عفونت ویروسی ناشی از ویروس hpv و شایع‌ترین بیماری‌ مقاربتی است که تعداد مبتلایان به آن روز به روز بیشتر می‌شود. در عکس زگیل تناسلی مشاهده می‌کنید که ابتلا به این عارضه معمولا با بروز زائده‌های ناخوشایندی در نواحی تناسلی، واژن، مقعد و کشاله ران همراه است. زگیل‌ها در اثر تماس پوست با پوست نواحی تناسلی منتقل می‌شوند و در بیش از 90 درصد مواقع، انتقال آن‌ها از طریق رابطه جنسی انجام می‌شود. برای کمک به تشخیص درست در ادامه عکس واضح زگیل تناسلی در مردان و زنان، زگیل خفیف، پرخطر و سرطانی را مشاهده خواهید کرد.

پس از انتقال ویروس اچ پی وی ممکن است بدن به این عامل واکنش نشان داده و زگیل‌ها یا زائده‌های پوستی بر روی پوست نواحی تناسلی ایجاد شود. گاهی ممکن است فرد مبتلا به این بیماری باشد اما زائده و نشانه ظاهری وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی فرد مبتلا بدون اینکه بداند، ناقل بیماری است.

تصاویر و شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی

همان طور که در عکس زگیل تناسلی مشاهده می‌کنید، زگیل‌ها زائده‌های گوشتی هستند که در اندام‌های جنسی ظاهر می‌شوند و از نظر اندازه و شکل ظاهری و تعداد در افراد مختلف متفاوت هستند. زگیل‌ها اغلب به شکل لکه‌های سفید، تیره‌تر یا همرنگ پوست ظاهر می‌شوند. آن‌ها ممکن است کوچک یا بزرگ، تکی و پراکنده یا شبیه به خوشه‌هایی به شکل گل کلم باشند.

به علاوه در تصویر زگیل تناسلی قابل مشاهده است که این زائده‌ها می‌توانند سطحی صاف یا برجسته داشته باشند. رنگ زگیل‌های تناسلی ممکن است صورتی، خاکستری، گوشتی و یا حتی بی رنگ باشد. به یاد داشته باشید، زگیل‌ها در ناحیه تناسلی اغلب کوچک و نرم و در مقعد اغلب بزرگ تر و زبر هستند.

عکس زگیل تناسلی

شکل زگیل تناسلی تکی و پراکنده (آلت، مقعد و واژن)

با این حال امکان تشخیص دقیق تنها با مشاهده عکس و توسط بیمار وجود ندارد، زیرا این بیماری در افراد مختلف با ظاهر و تعداد متنوعی ایجاد می‌شود. تنها پزشک می‌تواند این بیماری را با معاینه تشخیص دهد. البته شاید نیاز باشد که تست اچ پی وی یا بیوپسی هم انجام دهید.

نوع خفیف زگیل تناسلی، تعداد زائده‌های گوشتی کمتری را ایجاد کرده و اندازه آن‌ها نیز کوچک تر است و همچنین در این حالت تمرکز زگیل‌ها بر روی موضعی خاص نیز کمتر دیده می‌شود و حتی ممکن است با چشم غیر مسلح دیده نشوند. در مورد زگیل تناسلی خفیف احتمالاً شریک جنسی آلودگی کمتری داشته، سیستم ایمنی فرد قوی بوده و بیمار خیلی زود برای درمان اقدام کرده است زیرا با گذشت زمان بیماری شدت می‌گیرد.

زگیل تناسلی در کدام نواحی بدن ایجاد می‌شود؟

لازم به ذکر است که این نوع بیماری تنها موجب بروز زگیل در نواحی تناسلی و نیز مقعد می‌شود و البته در صورت برقراری رابطه دهانی امکان دارد، زائده‌های گوشتی در دهان و اطراف لب ها نیز ظاهر شود. پس انواع زگیل‌های تناسلی بر اساس موضع ایجاد آن دسته بندی می‌شود؛ که در این صورت این انواع عبارتند از:

زگیل دهانی

  • زگیل‌های تناسلی (در زنان بر روی سطح پوست ناحیه تناسلی و یا داخل واژن و دهانه رحم، بالای ران و در مردان در نوک آلت، زیر پوست ختنه گاه، روی کیسه بیضه و کشاله ران ایجاد می‌شود)
  • زگیل‌های مقعدی
  • زگیل‌های دهانی، گلو و لب

در صورت مشاهده هر گونه علامت و یا زائده گوشتی بر روی سطح پوست، نیاز است با پزشک مشورت نمایید. اما مشاهده عکس زگیل تناسلی نیز می‌تواند به تشخیص کمک نماید، زیرا اغلب زگیل‌ها ظاهری مشابه یکدیگر دارند.

ghazalmah بازدید : 26 سه شنبه 10 بهمن 1402 زمان : 17:18

درمان بواسیر با دارو

بواسیر در زنان و مردان رایج است و تقریبا نیمی از افراد تا سن 50 سالگی بواسیر را تجربه می‌کنند. برای کسانی که به هموروئید مبتلا می‌شوند، تعداد زیادی از درمان‌ها و داروهای خانگی برای کمک به کاهش درد، سوزش و سایر علائم وجود دارد. اما این گزینه‌ها درمان قطعی هموروئید نیستند و بطور موقت علائم شما را کاهش می‌دهند.

بواسیر رگ‌های متورم داخل و اطراف مقعد و راست روده است و بسیاری از افراد تا زمانی که خونریزی نداشته باشند یا احساس درد نکنند، از بواسیر آگاه نیستند. هموروئید می‌تواند با افزایش فشار به شکم ناشی از فشار طولانی مدت، نشستن، سرفه، یبوست یا بارداری ایجاد شود.

بواسیر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بواسیر بدون هیچ نشانه ظاهری می‌تواند ایجاد شود، اما اغلب آن‌ها با یبوست مزمن یا اسهال همراه هستند و ممکن است باعث احساس دفع ناکامل مدفوع شوند.

معاینه فیزیکی مقعد معمولاً تشخیص بواسیر خارجی را تأیید می‌کند زیرا به راحتی قابل مشاهده است.

آنوسکوپی نوع دیگری از معاینه فیزیکی است. این دستگاه از یک دستگاه لوله باریک با نور استفاده می‌کند تا دیواره داخلی کانال مقعد و رکتوم را بررسی کند. به عبارت دیگر یک ابزار کوچک و سفت و سخت به نام آنوسکوپ یا اسپکولوم مقعد چند اینچ در داخل مقعد قرار می‌گیرد. آنوسکوپی بدون درد در انجام می‌شود، اگرچه ممکن است فشار را احساس کنید.

در بعضی موارد، ممکن است بررسی کامل تر روده بزرگ پیشنهاد شود که در این صورت می‌توان از سیگموئیدوسکوپی استفاده کرد.

برخی از سوالاتی که پزشک ممکن است در طول قرار ملاقات شما بپرسد عبارتند از:

  • علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا قبلاً این را تجربه کرده‌اید؟
  • آیا دارو مصرف می‌کنید؟

ما می‌دانیم این موضوعی است که بسیاری از افراد از مورد بحث و گفتگو در مورد آن احساس ناراحتی می‌کنند ، اما شما را تشویق می کنیم برای بررسی مشکلتان به پزشک مراجعه کنید.

گزینه‌های درمان بواسیر

اگر به بواسیر مبتلا شده‌اید ، خبر خوب این است که گزینه‌های درمانی زیادی در دسترس است. این موارد شامل داروهای خانگی، داروهای بدون نسخه (OTC)، حمام Sitz و تغییرات رژیم غذایی است. در موارد پیشرفته ممکن است جراحی و لیزر نیاز باشد.

درمان دارویی بواسیر

برخی از مهم‌ترین پمادهای پیشنهاد شده برای درمان دارویی بواسیر به این شرح است :

داروی آنتی هموروئید

این داروی بواسیر دارای خواص قابض، ضد التهاب، ضد درد و بی حس کنندگی بوده و می‌تواند به رفع علائم این بیماری از جمله درد، خونریزی و التهاب کمک نماید. آنتی هموروئید که به اشکال مختلف ژل، کرم و شیاف موجود است، به دلیل اثربخشی بالا به عنوان بهترین داروی رفع بواسیر شناخته می‌شود.

داروی آنتی هموروئید

پماد و لوسیون پراموکسین

پراموکسین هیدروکلراید یک ترکیب رایج و بدون نسخه ضد خارش و نوعی داروی بی حس کننده است که به طور موقت خارش و سوزش ناشی از بیماری‌های مقعدی مثل هموروئید و شقاق را کاهش می‌دهد. این پماد برای خارش بواسیر بسیار موثر عمل می‌کند و یک استروئید مانند هیدروکورتیزون نیست که در کاهش التهاب بیماری تاثیر زیادی داشته باشد.

پماد هیدروکورتیزون برای بواسیر

پماد هیدروکورتیزون به عنوان داروی هموروئید، نوعی ضدالتهاب استروئیدی و سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن است. این دارو را می‌توان در اشکال موضعی، خوراکی و تزریقی یافت. در صورتی که سابقه فشار خون بالا، مشکلات قلبی، تیروئید، صرع و غیره دارید، قبل از مصرف این دارو پزشک را مطلع نمایید. این دارو را مطابق نظر پزشک و دستور او مصرف نمایید. مصرف داروی بواسیر را به طور منظم و تا انتهای آن ادامه دهید.

پماد هیدروکورتیزون هموروئید

پماد لیدوکائین

لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی (داروی بی حس کننده) است. اشکال زیادی از لیدوکائین موجود است. لیدوکائین موضعی (برای استفاده بر روی پوست) یک دارو برای تسکین درد بواسیر یا ناراحتی ناشی از تحریکات پوستی مانند آفتاب سوختگی، نیش حشرات و بریدگی های جزئی، خراشیدگی یا سوختگی استفاده می‌شود.

پماد ام جی

این دارو یکی از داروهای طبیعی و موثر برای درمان دارویی بواسیر است که پایه اصلی آن را گیاه مورد تشکیل می‌دهد. پماد ام جی ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب و قابض بوده و می تواند در رفع علائم ناشی از بواسیر موثر باشد. مصرف این داروی بواسیر موجب می‌شود علائم بیماری از جمله درد، سوزش، خارش و … تسکین پیدا کند و با دارا بودن خاصیت قابضی عروق بواسیر نیز از بین بروند. از پماد ام جی می توان برای تسکین علائم هموروئیدهای درجه یک و دو استفاده نمود.

داروهای مسکن و قرص برای هموروئید

در مواردی که درد بواسیر شدید است و فرد قادر به تحمل علائم آزاردهنده این بیماری نیست، ممکن است پزشک برای تسکین موقت درد بواسیر داروهای مسکن زیر را تجویز کند.

  • قرص استامینوفن
  • ایپوبروفن
  • ناپروکسن

دوز بر اساس وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان، سن و وزن توسط پزشک شما تعیین می‌شود.

عوارض جانبی داروهای بواسیر چیست؟

داروهای بواسیر به طور کلی داروهای بی خطر در نظر گرفته می‌شوند، با این حال مانند همه داروها پتانسیل عوارض جانبی وجود دارد. اگر تصمیم دارید از درمانی که حاوی استروئیدها است استفاده کنید، توصیه نمی‌شود بیش از یک هفته استفاده از آن را ادامه دهید زیرا می‌تواند منجر به آسیب پوست شود. در اینجا برخی از عوارض جانبی که باید هنگام استفاده از داروهای بواسیر ، از جمله کرم‌ها و ژل‌ها، به دنبال آن باشید:

  • سوزش پوستی در محل کار
  • خونریزی از رکتوم
  • تحریک شدید در داخل یا اطراف روده
  • واکنش آلرژیک ، از جمله بثورات ، کهیر یا تورم لب
  • افزایش فشار خون
  • سردرد ، سرگیجه و حالت تهوع

پرشین لیدی

ghazalmah بازدید : 48 جمعه 15 دی 1402 زمان : 18:55

جوش‌ها وقتی روی صورت یا پشت شما ظاهر می‌شوند چیزهای کوچک آزاردهنده ای هستند، اما وقتی روی واژن یا داخل فرج شما ظاهر شوند، می‌توانند سطح جدیدی از نگرانی را ایجاد کنند. آیا این برجستگی‌ها می توانند یک بیماری مقاربتی باشند یا فقط جوش‌های تناسلی یا موهای زیر پوستی هستند؟

ممکن است بر اثر اصلاح یا تمرینات عرق‌ریز، جوش‌های ناحیه تناسلی را تجربه کنید. اما بهتر است قبل از داشتن رابطه جنسی مطمئن باشید که این زائده‌ها جوش هستند. اکثر مردم زمان زیادی را بخاطر ترس از تشخیص زگیل یا تبخال تناسلی هدر می‌دهند، اما در حقیقت تبخال یک نگرانی بسیار رایج و بسیار قابل کنترل برای سلامتی است. در واقع، زمانی که علائم خود را برطرف کنید و به دنبال درمان باشید، زندگی شما می‌تواند به حالت عادی بازگردد.

علت جوش در واژن چیست؟

نگاهی به واژن انداختی و چیزی را که به نظر می‌رسد یک جوش است، دیدی. اما آیا این واقعا یک جوش است یا ممکن است چیز دیگری پشت آن برآمدگی جوش مانند در ناحیه تناسلی شما باشد؟

قبل از اینکه وحشت کنید، مهم است که اصول اولیه را بدانید. جوش‌ها و تبخال تناسلی که اغلب توسط ویروسی به نام HSV-2 ایجاد می‌شود، می‌توانند با ویژگی‌های مشابهی همراه باشند. هر دو ممکن است به صورت یک برآمدگی کوچک و دردناک پر از مایع روی پوست شما ظاهر شوند.

جوش یا آکنه واقعی ناشی از تجمع کثیفی یا روغنی است که منافذ شما را مسدود می‌کند و این در مورد جوش‌های واژن نیز صادق است. جوش‌های تناسلی معمولا با چرک سفید پر شده و قرمز یا صورتی به نظر می‌رسند و ممکن است در لمس درد داشته باشند.

تبخال تناسلی معمولاً شبیه برجستگی‌ها یا تاول‌های قرمز یا سفید است که پر از مایع رقیق و شفاف است. این ویروس معمولاً به صورت زخم‌های قرمز و دردناک نیز ظاهر می‌شود.

جوش‌ تناسلی سر سفید در زنان و مردان (آکنه)

جوش‌ تناسلی سر سفید (آکنه) زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست مسدود شده است و این می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی باشد. همچنین می تواند توسط عوامل خارجی ایجاد شود. جوش‌های تناسلی زمانی ایجاد می‌شوند که کثیفی، عرق یا باکتری‌ها در داخل منافذ جمع شده و باعث التهاب می‌شوند.

بهداشت ضعیف (حتی عوض نکردن لباس‌های عرق کرده بعد از تمرین) می‌تواند خطر ایجاد جوش تناسلی را افزایش دهد.

جوش‌های تناسلی مانند جوش‌های نواحی دیگر بدن هستند. آن‌ها برآمدگی های کوچک و قرمز رنگ هستند که اغلب یک نقطه سفید در نوک آن‌ها وجود دارد. برخی از جوش‌های تناسلی ممکن است پر از چرک یا متورم و دردناک باشند.

چگونه تفاوت جوش و تبخال تناسلی را تشخیص دهیم؟

این احتمال وجود دارد آنچه که به نظر می‌رسد جوش است، در واقع شیوع تبخال تناسلی باشد. ویروس تبخال می‌تواند سال‌ها پس از قرار گرفتن در معرض آن در بدن شما خاموش بماند و شما هاه‌ها یا سال‌ها پس از ابتلا به ویروس، علائم آن را مشاهده کنید.

اگر لکه‌های کوچکی از برجستگی‌ها یا زخم‌های سفید یا قرمز دارید، لازم است بررسی کنید و ببینید آیا علائم زیر را هم تجربه می‌کنید:

  • زائده‌های دردناک
  • تب
  • سردرد
  • درد پا
  • غدد لنفاوی که متورم هستند
  • ترشحات واژن

ترکیبی از "جوش های تناسلی" و تعدادی از این علائم ممکن است نشان دهنده این باشد که باید به پزشک خود مراجعه کنید و از نظر تبخال تناسلی معاینه شوید.

ضایعاتی که از تبخال تناسلی دریافت می‌کنید معمولاً نرم تر از یک جوش "معمولی" هستند. گاهی اوقات بیشتر شبیه تاول هستند تا جوش. متأسفانه، آنها معمولاً دردناک نیز هستند.

تبخال تناسلی بسیار شایع بوده و به راحتی قابل درمان است. پس از شروع درمان، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که به ندرت شیوع بیماری را تجربه می‌کنند (بعضی از آنها فقط یک بار شیوع را تجربه می کنند!). هرچه زودتر تشخیص دهید که HSV دلیل مشکل جوش شماست یا خیر، زودتر می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید.

ghazalmah بازدید : 35 چهارشنبه 29 آذر 1402 زمان : 10:46

احساس درد در ناحیه مقعد یک شکایت رایج است که می‌تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. درد مقعدی می‌تواند ناحیه داخل و اطراف مقعد (رکتوم) را تحت تاثیر قرار دهد و معمولا با علائم دیگری مثل خونریزی مقعدی همراه است و می‌تواند ناراحت کننده باشد.

چرا دچار درد در مقعد می‌شویم؟

علل شایعی که باعث احساس درد در مقعد می‌شود، به شرح زیر است:

آبسه مقعدی

تورم دردناک حاوی مایع عفونی (چرک) همراه با تورم و قرمزی که در اثر عفونت در داخل یا اطراف مقعد ایجاد می‌شود. درمان‌های آبسه عبارتند از:

  • مصرف آنتی بیوتیک
  • تخلیه آبسه توسط پزشک

فیستول مقعد

این عارضه معمولا در نتیجه عفونت درمان نشده آبسه مقعدی ایجاد می‌شود. فیستول مقعدی یک تونل عفونی است که بین مقعد و راست روده شما ایجاد می شود و باعث ضربان، درد مداوم، تورم و خارش پوست اطراف مقعد، خونریزی از مقعد و درجه حرارت بالا (تب) می شود.

درمان تقریباً همیشه شامل جراحی و لیزر فیستول مقعدی است. استفاده از روش‌های خانگی و دارویی برای درمان فیستول مقعدی فقط به کاهش موقت علائم کمک می‌کند و روش مطمئنی نیست

شقاق مقعد

شقاق یا فیشر مقعد شکاف بیضی شکل کوچکی در دهانه مقعد است که باعث درد و خونریزی هنگام اجابت مزاج می‌شود. این بیماری برای اکثر مردم تقریبا یک چیز عادی است ولی غالبا با بواسیر که آن هم با درد و خونریزی همراه است اشتباه گرفته می‌شود.

شقاق مقعد

با توجه به اینکه عمق زخم شقاق چقدر است، این بیماری می‌تواند حاد یا مزمن باشد. بهترین درمان برای شقاق حاد، نرم کردن مدفوع به کمک رژیم غذایی فیبردار، کرم‌های موضعی و وان آب گرم (حمام سیتز) برای 10 الی 20 دقیقه چند بار در روز (مخصوصا پس از اجابت) است. وان آب تسکین دهنده و آرام بخش عضلات مقعد است تا بهبودی کامل بدست آید.

درمان خانگی شقاق در مراحل اولیه موثر است و در مراحل پیشرفته تر تنها می‌تواند به افزایش سرعت روند درمان کمک کند. باید در نظر داشته باشید که درمان شقاق با لیزر یا عمل جراحی فیشر در مواقعی که بیماری مزمن شده تنها راه است.

یبوست مزمن

یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی، یبوست و خشکی مدفوع است که باعث ایجاد مشکلاتی در دفع می‌شود. این عارضه معمولا به علت کم آبی بدن و مصرف فیبر کم بروز پیدا می‌کند. اگر یبوست بیشتر از یک هفته ادامه پیدا کند، مزمن است و علاوه بر ایجاد درد هنگام دفع، منجر به بروز مشکلاتی مثل بواسیر یا هموروئید هم خواهد شد.

تغییر رژیم غذایی، سالم نگه داشتن سیستم گوارشی و افزایش سطح فعالیت بدنی ساده ترین و سریع‌ترین راه برای پیشگیری و درمان یبوست مزمن است.

گاهی اوقات، سایر علل درد مقعدی عبارتند از:

عفونت های قارچی و مقاربتی (STIs): این شامل زگیل های آنوژنیتال است که ممکن است به صورت برجستگی در اطراف مقعد خود مشاهده یا احساس کنید و تبخال که باعث درد مقعدی همراه با تاول یا راش تاولی می‌شود.

برخی از سرطان‌های نادر مانند سرطان مقعد یا راست روده: درد مقعد معمولا ثابت است و زمانی که مدفوع می‌کنید بدتر می‌شود. سایر علائم شامل خون مخلوط با مدفوع یا روی لباس زیر است.

افتادگی رکتوم نیز می‌تواند باعث درد مقعدی شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌هایی که پشتی شما را پشتیبانی می‌کنند ضعیف می‌شوند و به بخشی از راست روده اجازه می‌دهند تا از مقعد شما بیرون بزند. علائم شامل مشکل در نگه داشتن مدفوع و احساس توده در ناحیه مقعد است.

مراجعه به پزشک برای تشخیص علت درد مقعدی

بسیاری از علل درد مقعدی را می‌توان با خودمراقبتی‌های ساده در خانه برطرف کرد. با این حال، اگر بطور مداوم درد مقعدی دارید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید:

پزشک عمومی شما در مورد علائم، هرگونه درد پس از اجابت مزاج و سلامت عمومی شما سوال خواهد کرد. برای کمک به تشخیص، پزشک عمومی شما ممکن است مقعد شما را معاینه کند و معاینه رکتوم را انجام دهد.

آن‌ها از شما می‌خواهند که به پهلو دراز بکشید و زانوهایتان را به سمت سینه جمع کنید. پزشک عمومی شما به دنبال توده‌ها، برجستگی‌ها، شکاف‌ها و بثورات پوستی در اطراف مقعد شما خواهد بود. سپس با استفاده از یک انگشت و با دستکش، آن‌ها داخل مقعد و رکتوم را برای بررسی خونریزی، توده‌ها و نواحی حساس بررسی می‌کنند.

آن‌ها ممکن است نیاز به بررسی بیشتر رکتوم شما با استفاده از پروکتوسکوپ داشته باشند. یک لوله فلزی کوتاه، مستقیم و توخالی با یک نور در انتهای آن.

پزشک عمومی شما ممکن است شما را برای بررسی‌های بیشتر یا به مشاوری مانند متخصص گوارش یا جراح کولورکتال ارجاع دهد.

بهترین درمان‌های درد مقعد

برای تسکین و درمان درد مقعد می‌توانید از گزینه‌های زیر کمک بگیرید:

  • داشتن یک رژیم غذایی پر از فیبر، ورزش منظم و نوشیدن آب زیاد حمام آب گرم، به خصوص اگر بعد از اجابت مزاج درد مقعدی دارید مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا پاراستامول و اگر بواسیر دارید، هموروئید کرم یا برای شقاق مقعدی
  • استفاده از داروهای موضعی مثل کرم هیدروکورتیزون
  • آنتی بیوتیک یا تخلیه جراحی برای آبسه مقعد ملین‌ها، کرم یا داروی مخصوص برای شقاق مقعد جراحی جزئی برای برداشتن بواسیر دردناک و جراحی فیستول مقعدی
  • اگر پروکتالژیا فوگاکس دارید، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. در حال حاضر، هیچ درمان اثبات شده‌ای وجود ندارد، اما پزشک ممکن است توصیه کند:
  • کرمی که رگ‌های خونی اطراف مقعد شما را شل می‌کند، به‌عنوان مثال کرم دیلتیازم یا گلیسریل تری نیترات تزریق به عصب در ناحیه مقعد برای کاهش حساسیت عصب. بنابراین ممکن است عضلات اطراف مقعد شما را شل کند.

درمان شقاق در خانه

ghazalmah بازدید : 41 شنبه 18 آذر 1402 زمان : 1:05

با اینکه بواسیر یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند، خانم‌های باردار به دلیل تغییرات زیاد در هورمون‌ها و فشاری که به دلیل اضافه وزن به مقعد وارد می‌شود، بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

با اینکه بواسیر یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند، خانم‌های باردار به دلیل تغییرات زیاد در هورمون‌ها و فشاری که به دلیل اضافه وزن به مقعد وارد می‌شود، بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

برخی از مادران باردار می‌توانند خود را از این بیماری مصون نگه دارند، اما درصد زیادی از زنان در دوران بارداری دچار هموروئید می‌شوند. بواسیر یا هموروئید معمولاً در مرحله آخر بارداری یا بعد از زایمان ایجاد می‌شود. درک ماهیت بواسیر ممکن است شما را به طور کامل از شر آن نجات ندهد، اما به کاهش علائم کمک می‌کند.

بواسیر در بارداری

رگ‌های واریسی دردناک و خارش‌دار در داخل یا اطراف مقعد نشان دهنده ابتلا به بواسیر است. وریدهای واریسی رگ‌های متورم و پیچ خورده هستند که اغلب به دلیل جریان خون ضعیف ایجاد می‌شوند.

بواسیر معمولاً بلافاصله پس از زایمان بدتر می‌شود و حتی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. در مورد استفاده از کرم‌ها و شیاف‌های بدون نسخه با پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

درمان بواسیر یا هموروئید در حاملگی

بواسیر یا هموروئید درمان‌های بسیار متنوعی با میزان تاثیر گذاری، مزیت‌ها و معایب مختلفی دارد. البته درمان هموروئید در دوران بارداری شامل روش‌های محدودتری است. انواع روش‌های مناسب برای درمان بواسیر در بارداری به این شرح است :

درمان دارویی
مهمترین پماد تجویز شده برای درمان بواسیر پماد آنتی هموروئید است. این پماد دارای خواص قابض است و می تواند درد، سوزش و خونریزی حاصل از بیماری را کاهش دهد. مصرف این دارو برای مادران باردار منعی ندارد اما لازم است قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید تا میزان لازم و نحوه مصرف را تعیین کند.

درمان‌های خانگی و طبیعی

استفاده از روش‌های خانگی مناسب ترین روش برای درمان هموروئید در این دوران است زیرا مانع آسیب به جنین می‌شود. لازم به ذکر است، درمان‌های خانگی تنها در مراحل ابتدایی به درمان این عارضه کمک می‌کند. در مراحل پیشرفته تر بهتر است همراه با روش‌های دیگر انجام شود تا به تکمیل فرآیند درمان کمک نماید. برخی از روش‌های درمان خانگی بواسیر عبارتند از :

مصرف فیبر : فیبر در این دوران کمک ویژه‌ای به درمان می‌نماید، زیرا مصرف فیبر یبوست را درمان نموده و بواسیر را به تدریج را از بین می‌برد. از خوراکی‌های دارای فیبر می توانیم به انواع میوه‌ها، سبزیجات و غیره اشاره کنیم.

استفاده از تشت آب گرم : حمام سیتز یا همان حمام نشیمن موجب افزایش گردش خون شده و به درمان این مادران کمک می‌کند.

ورزش و فعالیت : انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده نه تنها ضرری ندارد، بلکه علاوه بر درمان بواسیر به بهبود وضعیت جنین نیز کمک می‌کند.

قرار دادن یخ : استفاده از یخ بر روی عروق بواسیر می‌تواند درد آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

ماساژ : ماساژ ناحیه متورم می تواند به بهبودی علائم بیماری کمک کند.

لباس مناسب : بهترین لباس برای مادران باردار لباس گشاد با جنس نخی است.

روغن نارگیل : استعمال روغن هایی مانند روغن نارگیل به بهبود نواحی بواسیری کمک ویژه‌ای می‌کند.

درمان های پزشکی

درمان‌های پزشکی متعددی برای هموروئید وجود دارد اما برخی از این روش‌ها برای مادران باردار ممنوع است. از همین روی بجز در موارد محدود از این روش‌ها استفاده نمی‌شود. مهمترین درمان های پزشکی بواسیر عبارتند از:

  • جراحی بواسیر
  • درمان بواسیر با لیزر

https://vrgl.ir/LanGM

درمان عفونت آبسه و فیستول مقعدی

فیستول مقعد ضایعاتی هستند که به صورت روزنه‌ای در کانال مقعد و انتهای دیگر آن معمولا در سطح پوست پری مقعد ظاهر می‌شوند. در اکثر موارد چرک و خون از این سوراخ کوچک نشت می‌کند. فیستول مقعدی اغلب بر اثر عفونت در ناحیه مقعدی یا برخی بیماری‌های التهابی روده ایجاد می‌شود. اکثر فیستول‌ها معمولا قسمت داخلی کانال مقعد را به پرینه متصل می‌کنند.

فیستول ها بر اساس محل قرارگیری و ارتباط با عضلات اسفنکتر طبقه بندی می شوند. 5 نوع فیستول مقعدی وجود دارد، اما شایع ترین آنها عبارتند از: فیستول سطحی، بین اسفنکتریک و ترانس اسفنکتریک.

آبسه چیست؟

آبسه مقعدی حفره‌ای آلوده و پر از چرک در نزدیکی مقعد یا راست روده است. در نیمی از بیماران مبتلا به آبسه، فیستول مقعدی رخ می‌دهد که تونلی زیر پوست است که غدد عفونی را به آبسه متصل می کند.

آبسه می‌تواند دردناک باشد و بطور کلی تخلیه عفونت با برش و جراحی توصیه می‌شود.

علائم و عوامل خطر آبسه و فیستول مقعدی چیست؟

علائمی که نشان می‌دهد ممکن است آبسه مقعدی یا فیستول داشته باشید عبارتند از:

  • درد رکتوم
  • تورم رکتوم
  • قرمزی در ناحیه مقعد
  • تب
  • خونریزی از رکتوم

در فیستول این علائم در هنگام اجابت مزاج افزایش می‌یابد. فیستول همچنین می‌تواند با نشت‌های سروزی و چرکی از طریق سوراخ خارجی نزدیک مقعد ظاهر شود و باعث خستگی، درد لگن و تب شود.

آبسه مقعد عموماً در اثر نوعی عفونت یا آسیب به ناحیه مقعد ایجاد می‌شود و تجربه موارد زیر می‌تواند نشان دهنده آبسه مقعدی باشد:

  • غدد مقعدی آلوده یا مسدود شده است
  • شقاق مقعد
  • بیماری‌های مقاربتی

عوامل خطر ایجاد آبسه مقعدی عبارتند از:

  • بیماری کرون
  • کولیت زخمی
  • دیورتیکولیت
  • دیابت
  • رابطه مقعدی

آبسه و فیستول مقعد چگونه درمان می‌شود؟

آبسه‌های کوچک و سطحی را می‌توان توسط جراح کولورکتال در مطب و تنها با استفاده از بی حس کننده موضعی تخلیه کرد. موارد بزرگتر ممکن است نیاز به اقامت کوتاه مدت در بیمارستان داشته باشند. گزینه‌های عمل جراحی فیستول عبارتند از:

  • برش و تخلیه آبسه: اگر آبسه کوچک باشد پزشک می‌تواند آبسه را در مطب خود با استفاده از یک بی‌حس‌کننده موضعی و یک اسکالپل تخلیه کند. برای این کار پزشک برشی در آبسه ایجاد می‌کند تا چرک و مایع خارج شوند.
  • جراحی آبسه: اگر آبسه بزرگ باشد نیاز به عمل جراحی و ایجاد برش برای تخلیه عمقی آبسه است.
  • عمل لیزر فیستول: عمل سرپایی فیستول با لیزر در حال حاضر بهترین جایگزین جراحی های سخت ایت عارضه است. قطعا بیهوشی و عمل های پر ریسک که دوران نقاهت طولانی دارند برای بیماران خوشایند نیست و به همین دلیل بسیاری از مبتلایان روش لیزر را انتخاب می کنند.
  • فیستولوتومی: روش پرکاربرد عمل فیستول است که در اغلب موارد از آن استفاده می‌شود. در این روش جراحی برش باز در تمام طول بیماری زده می‌شود تا بیماری از داخل به بیرون شروع به ترمیم نماید.
  • فلپ پیشرفته اندوآنال: در این روش با کمک گرفتن از بافت های بدن مانند قسمتی از روده، فیستول را ترمیم می‌کنند. این روش اغلب برای بیماری‌های پیچیده تر و یا افراد در معرض خطر بی‌اختیاری مقعدی کاربرد دارد.
  • فیستولکتومی: برداشتن کامل کانال و مسیر فیستول است.
  • فیستول پلاگین: پلاگین بیولوژیکی بافت انسانی است که معمولاً از روده گرفته می‌شود. .پلاگین مخروطی شکل است که به سوراخ داخلی عارضه بخیه می‌شود، تا بافت جدید در اطراف آن رشد نماید. میزان موفقیت این عمل فیستول 80% گزارش شده است.

آیا جراحی فیستول و آبسه عوارضی دارد؟

در زیر مهم‌ترین پیامدهای منفی جراحی فیستول یا عوارض جانبی عمل فیستول آورده شده است:

  • بی اختیاری روده‌ها: عضلات اسفنکتر مقعد ممکن است در نتیجه جراحی فیستول مقعد آسیب ببینند. این عضلات اسفنکتر اطراف مقعد سفت می‌شوند تا حرکات روده را کنترل کنند. وقتی ماهیچه‌ها آسیب می‌بینند، قدرت آنها مختل می‌شود و بی اختیاری اتفاق می‌افتد.
  • عفونت: خطر عفونت همیشه در هر جراحی وجود دارد، اما در عمل فیستول به دلیل حساسیت ناحیه احتمال آن بیشتر است.
  • عود فیستول: عود فیستول یک واقعیت پذیرفته شده در جراحی مدرن است. خصوصا در فیستول‌های مقعدی بالا و فیستول‌های پیچیده با چندین مسیر.


عمل فیستول مقعدی

ghazalmah بازدید : 34 سه شنبه 30 آبان 1402 زمان : 13:54

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. هیچ درمان دقیقی برای این بیماری وجود ندارد، اما می‌توانید سعی کنید علائم را مدیریت کنید. چندین ماده طبیعی وجود دارد که می‌تواند به خلاص شدن از شر آنها کمک کند. ویروسی که باعث زگیل تناسلی می‌شود ممکن است برای مدت طولانی در بدن شما خفته بماند. بنابراین، حتی اگر زگیل‌های خود را درمان کنید و از شر آنها خلاص شوید، ممکن است بعداً عود کنند. برای دانستن برخی از درمان‌های خانگی برای زگیل تناسلی به خواندن ادامه دهید.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می شوید؟

عفونت‌های HPV بسیار مسری هستند و به راحتی از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شوند. به همین دلیل است که آن‌ها به عنوان بیماری‌های مقاربتی (STD) در نظر گرفته می‌شوند. اما، ویروس پاپیلومای انسانی همیشه منجر به زگیل تناسلی نمی‌شود.

هنگامی که با فرد آلوده به ویروس در تماس باشید، چه از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال، به آن مبتلا می‌شوید. ویروس به بدن شما منتقل می‌شود، صرف نظر از اینکه انزال وجود دارد یا خیر. علاوه بر این، زگیل تناسلی می‌تواند در طول زایمان طبیعی به نوزادان منتقل شود، اگرچه این موارد غیر معمول هستند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که سویه‌های HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند با آنهایی که باعث ایجاد زگیل در سایر قسمت‌های بدن می‌شوند، متفاوت است. زگیل‌ها نمی‌توانند از اندام تناسلی فرد آلوده به دستان او سرایت کنند یا برعکس.

عواملی که خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهند

برخی از عوامل نیز ممکن است خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهند که به شرح زیر است:

  • سن، افراد زیر 30 سال در معرض خطر بیشتری هستند
  • سیگار کشیدن
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • سابقه کودک آزاری
  • مادر آلوده، مادران می‌توانند ویروس را در هنگام زایمان یا شیردهی به فرزندان خود منتقل کنند.
  • اگر زگیل تناسلی دارید و می‌خواهید با روش‌های طبیعی از شر آنها خلاص شوید، در اینجا چند درمان خانگی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

درمان خانگی زگیل تناسلی

بسیاری از افراد تمایل دارند که درمان زگیل تناسلی را در خانه و سریع انجام دهند. گاهی این روش‌ها اثر بخش هستند، اما به عنوان درمان قطعی شناخته نمی‌شوند. علاوه بر این به دلیل عوارض احتمالی توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه اقدام درمانی با پزشک مشورت کنید. برخی از روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی که رایج و موثر است:

1- سرکه سیب

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان خانگی زگیل تناسلی، شستشوی روزانه محل زگیل‌ها با کمی سرکه سیب است. همچنین می‌توانید محل زگیل‌ها را با یک پنبه آغشته به سرکه مالش دهید. هنگامی که سرکه سیب با پوست آسیب دیده تماس پیدا می‌کند، به کاهش رشد غیر طبیعی بافت‌های پوست کمک می‌کند و زگیل‌ها پس از چند روز استفاده موضعی از بین می‌روند.

سرکه سیب ترکیبی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌ها است و به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده است. خواص ضد میکروبی آن با موفقیت ویروس را از سیستم شما خارج می‌کند و به بهبود زگیل تناسلی کمک می‌کند.

2- روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد ویروسی است و به درمان زگیل‌های سایر نواحی کمک کند. بنابراین، ممکن است به درمان زگیل تناسلی نیز کمک کند.

  • 3 قطره روغن درخت چای
  • 2 قاشق چایخوری روغن نارگیل
  • سواب پنبه

آنچه شما باید انجام دهید:

  • فقط سه قطره روغن درخت چای را به دو قاشق چایخوری روغن نارگیل اضافه کنید.
  • خوب مخلوط کنید و با استفاده از یک سواب پنبه ای روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • سواب را دور بریزید.
  • بگذارید مخلوط یک شب روی پوست بماند.
  • می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

3- سیر

سیر دارای فعالیت‌های ضد ویروسی است که می‌تواند به مهار تکثیر سلول‌های آلوده به ویروس که منجر به ایجاد زگیل‌هایی مانند زگیل تناسلی می‌شود، کمک کند.

  • 2-3 حبه سیر
  • سواب پنبه

آنچه شما باید انجام دهید:

  • حبه‌های سیر را له کنید تا خمیری به دست آید.
  • با استفاده از یک سواب پنبه، مخلوط را روی زگیل‌ها بمالید.
  • بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس آن را با آب بشویید.
  • هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید
  • می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

https://vrgl.ir/gZnlH

ghazalmah بازدید : 30 شنبه 27 آبان 1402 زمان : 13:08

فیستول چیست

فیستول یکی از بیماری‌های مقعدی حاد و دردناک است که به ایجاد مجرایی غیر طبیعی میان دو بافت از بدن اطلاق می‌شود و می‌تواند بافت‌های مختلفی از بدن را به یکدیگر متصل نماید. در واقع زمانی که یک مجرا ناحیه آنال یا مقعد و بخشی از روده را به یکدیگر متصل کند، شما به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل علائم فیستول، دلایل و نحوه درمان آن بپردازیم:

فیستول چیست؟

فیستول مقعدی (anal fistula) یکی از انواع فیستول‌هایی است که می تواند در بدن ایجاد گردد. در اثر این بیماری مجرایی بر روی سطح پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود که معمولاً یک طرف دیگر این مجرا به روده بزرگ راه دارد. البته مجراهای فیستول می تواند بخش های مختلف روده و مقعد را به هم متصل کند که با توجه به محل اتصال، نوع فیستول هم متفاوت است.

فرضیه cryptoglandular بیان می‌کند که عفونت از غدد کانال مقعد شروع می‌شود و به سمت دیواره عضلانی اسفنکترهای مقعدی پیشرفت کرده و باعث ایجاد آبسه مقعدی و در نهایت فیستول می‌شود. The cryptoglandular hypothesis states that an infection begins in the anal canal glands and progresses into the muscular wall of the anal sphincters to cause an anorectal abscess. emedicine.medscape.com

با توجه به اینکه فیستول یک بیماری عفونی است، بهتر است در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنید. زیرا با تاخیر در درمان این عارضه و پیشرفت عفونت ممکن است تعداد مسیرهای فیستول بیشتر شود که در اینصورت درمان آن بسیار سخت تر و پیچیده تر خواهد بود.

رابطه فیستول و آبسه مقعدی

غدد بسیاری در اطراف ناحیه مقعد وجود دارند، وظیفه این غدد ترشح موادی به داخل روده می باشد و بسته به نوع موادی که تولید می کنند می توانند نقش های مختلفی در سلامت بدن داشته باشند. دهانه این غدد به داخل روده باز می‌شود اگر به هر دلیلی این دهانه غدد مسدود شوند، غده ها دچار عفونت شده و آبسه مقعدی رخ می‌دهد.

در صورتی که آبسه مقعدی درمان نشود، میزان عفونت آن شدت یافته و به سطح پوست نیز راه پیدا می‌کند، در واقع می‌توان گفت زمانی که عفونت این غدد به سطح پوست اطراف مقعد راه پیدا می‌کند، مجرایی ایجاد می‌شود، که فیستول مقعدی نام دارد. در نتیجه این عارضه به دنبال آبسه مقعدی رخ میدهد اما تبدیل آبسه به این عارضه همیشگی نیست بلکه می توان گفت در حدود 50% موارد مبتلایان به آبسه، به فیستول مقعدی نیز مبتلا می شوند.

علت بوجود آمدن فیستول مقعدی

مهمترین علت ایجاد این بیماری، ابتلا به آبسه می باشد. البته این بیماری در صورتی که درمان آبسه ناقص باشد روی میدهد. یعنی تا زمانی که عفونت ایجاد شده ناشی از آبسه بطور کلی درمان نشود، خطر ابتلا به این بیماری همچنان وجود دارد. از سایر علل کمتر شایع بروز این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • بیماری کرون (بیماری التهابی روده)

  • بیماری دیورتیکولیت (عفونت کیسه های کوچک روده)

  • هیدرآدنیت چرکی (نوعی بیماری پوستی که موجب عفونت غدد عرق شده و آبسه را به همراه دارد)

  • عوارض جراحی در نزدیکی مقعد

  • سرطان رکتوم

  • ضربه و تروما (ضربه می تواند باعث تغییر شکل سلولی شده و زخم و آسیب به بافت را به همراه داشته باشد)

  • سل

  • بیماری های جنسی یا همان عفونت های منتقله از راه برقراری ارتباط جنسی ( مثل بیماری های سیفلیس و کلامیدیا)

  • HIV

علائم فیستول مقعدی

مجرای ایجاد شده ناشی از فیستول باعث می‌شود، عفونت های روده ای به زیر سطح پوست نفوذ کرده و بیمار هرچند مدت یکبار عفونت، ترشح و آبسه در محل عارضه را تجربه نماید. نشانه های معمول آبسه شامل درد آنورکتال، ورم، سلولیت اطراف مقعد (قرمزی پوست) و تب می‌باشد و بعضی اوقات هم خونریزی مقعد، علائم ادراری مانند ادرار دردناک و ترشح ماده ای بدبو و چرکی از مقعد مشاهده می‌شود.

بیمارانی که دچار این مشکل هستند معمولا سابقه آبسه مقعدی داشته اند و از علائمی مانند درد آنورکتال، تخلیه پوست اطراف مقعد، خارش و بعضی مواقع خونریزی رنج می‌برند. از سایر نشانه های آبسه مقعدی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • تغییر رنگ پوست در اطراف ناحیه آبسه

  • درد همزمان با دفع مدفوع یا پس از آن

  • وجود یک برجستگی سفت و دردناک

  • خارش مقعد

آزمایشات و نحوه تشخیص بیماری فیستول

معاینه جسمی همراه با بررسی سابقه دقیق بیمار از لحاظ علائم آنورکتالی ضروری هستند. نشانه هایی از قبیل تب، قرمزی، ورم و نرمی حاکی از آبسه می‌باشند. ضمنا هرچند اکثر آبسه ها روی پوست بیرونی مقعد قابل مشاهده اند ولی باید خاطرنشان کرد در بعضی موارد به غیر از درد مقعد هیچ نشانه ظاهری وجود ندارد.

همچنین انواع فیستول بسته به محلی که ایجاد می شود متفاوت است و ممکن است علائم گوناگونی ایجاد کند.

در آزمایش فیستول مقعدی، بخش خارجی که مدفوع یا خون از آن خارج میشود قابل رویت است و بافت متورم در بخش خارجی دال بر فیستول رسیده و کامل است ولی در بعضی مواقع این عارضه خود بخود بسته می شود و تخلیه متناوب میشود که در این حالت تشخیص آن در زمان معاینه مشکل میشود.

اکثر آبسه ها و فیستول‌های مقعدی براساس معاینه ی پزشکی تشخیص داده می شوند ولی بعضی اوقات مطالعات بیشتری لازم است. امروزه برای تشخیص آبسه های عمیق و نعلی و مشاهده شیار فیستول از سونوگرافی اندوآنال دو بعدی و سه بعدی استفاده می‌شود.

در این حالت برای دقت بیشتر به مسیر فیستول آب اکسیژنه تزریق می‌شود. سی تی اسکن هم برای بیمارانی که دچار عفونت حاد شده اند یا مشکلات پزشکی دیگری با علائم مشابه دارند (مثل بیماری کرون) راه حل مناسبی است. ام آر آی هم دقت بالای ۹۰ درصدی دارد تا شیار این بیماری مشخص شود. همچنین در مواردی ممکن است پزشک انجام کونولوسکوپی را تجویز نماید که در این صورت از یک لوله انعطاف پذیر دارای دوربین و متصل به مانیتور برای مشاهده روده استفاده می‌شود.

نحوه درمان فیستول

اولین راهکار درمان بیماری هایی عفونی مانند فیستول مصرف داروهای آنتی بیوتیک است. برای درمان قطعی این بیماری از راهکارهای تهاجمی تری مثل جراحی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت در گذشته تنها راهکاری که برای درمان فیستول استفاده می‌شد، انجام جراحی بود که به روش های مختلفی انجام می پذیرفت اما جراحی می توانست صدمات جبران ناپذیری را به عضله اسفنکتر وارد نماید که بی اختیاری مدفوع را به همراه داشت، در نتیجه می توان گفت انجام جراحی به طور کامل منسوخ شده است.

البته انتخاب دکتر متخصص فیستول که تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد، تاثیر بسیار زیادی در نتیجه درمان این بیماری دارد.

امروزه برای درمان این بیماری از روش های مدرن و بی دردسرتری مانند لیزر استفاده می شود. لیزر بدون ایجاد درد و خونریزی و در کمترین زمان ممکن این بیماری را درمان نموده و از نظر هزینه های درمان نیز به صرفه تر است. به علاوه انجام لیزر امکان ابتلا به سایر عفونت ها را کاهش داده و چون آسیبی به عضله اسفنکتر وارد نمیشود، بیمار دچار بی اختیاری نخواهد شد. درمان فیستول با لیزر احتمال عود بیماری را به شدت کاهش می دهد.

فیستول چیست؟

ghazalmah بازدید : 40 دوشنبه 7 آذر 1401 زمان : 18:04

تعداد صفحات : 0

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 43
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 92
  • بازدید ماه : 405
  • بازدید سال : 1263
  • بازدید کلی : 16227
  • آخرین نظرات
    کدهای اختصاصی